- Kellékszavatosság (Jogszavatosság a termék hibájáért a Polgári Törvénykönyv alapján): A fogyasztó a Szolgáltató hibás teljesítése esetén a Szolgáltatóval szemben kellékszavatossági igényt érvényesíthet. Kellékszavatosság keretében a fogyasztó választása szerint kérhet kijavítást vagy kicserélést, kivéve, ha a választott igény teljesítése lehetetlen vagy a Szolgáltató számára aránytalan többletköltséggel járna. Ha a Szolgáltató a kijavítást vagy kicserélést nem vállalja vagy nem tudja megfelelő határidőn belül elvégezni, a fogyasztó igényelhet arányos árleszállítást, vagy a hibát a Szolgáltató költségére maga kijavíttathatja mással, végső esetben pedig elállhat a szerződéstől (és kérheti a vételár visszatérítését). Jelentéktelen hiba miatt elállásnak nincs helye. A fogyasztó köteles a hibát annak felfedezése után késedelem nélkül közölni a Szolgáltatóval. Az a hiba, amelyet a fogyasztó a termék átadásakor már ismert, nem alapoz meg szavatossági igényt.
Időbeli korlátok: Fogyasztói szerződés esetén a fogyasztó két évig érvényesítheti kellékszavatossági jogait a termék átadásától számítva (nem fogyasztóval kötött szerződésnél ez egy év). Használt termék esetén felek rövidebb, de legalább egy éves határidőben is megállapodhatnak. A törvény vélelmet állít fel amellett, hogy a termékhibát, ha az átadástól számított egy éven belül jelentkezik, már az átadás időpontjában is meglévő hibának kell tekinteni (kivéve, ha ez a vélelem összeegyeztethetetlen a termék vagy a hiba jellegével). Tehát az első egy évben a Szolgáltató köteles bizonyítani, ha úgy véli, hogy a hiba a teljesítés után keletkezett (pl. nem rendeltetésszerű használat miatt). Egy év eltelte után viszont a bizonyítási teher megfordul: a fogyasztónak kell bizonyítania, hogy a hiba már az átadáskor fennállt. A kellékszavatossági igény érvényesítésének határa mindenképp a teljesítéstől számított 2 év (e határidő elteltével már nem lehet igényt benyújtani).
Kellékszavatossági igény intézése: A fogyasztó a kellékszavatossági igényét a Szolgáltatóval mint kötelezettel szemben terjesztheti elő. Lehetőleg írásban (e-mailben) jelentse be a hibát, megadva: a vásárló nevét, címét, a hiba leírását, a vásárlás időpontját és a bizonylat (számla) másolatát. A Szolgáltató jegyzőkönyvet vesz fel a fogyasztó igényéről, amelynek egy példányát eljuttatja a fogyasztónak. Ha a Szolgáltató a kellékszavatossági kötelezettségének nem megfelelően jár el (pl. nem javítja vagy cseréli ki időben a terméket), a fogyasztó panasszal élhet (lásd Panaszkezelés), illetve igényét békéltető testület vagy bíróság előtt érvényesítheti.
- Termékszavatosság: A termékszavatosság a gyártót (előállítót) terhelő szavatossági kötelezettség. Fogyasztói szerződés esetén a fogyasztó – választása szerint – a fenti kellékszavatossági jogát vagy termékszavatossági igényt is érvényesíthet a termék hibája esetén. Termékszavatossági igényként a fogyasztó kizárólag a hibás termék kijavítását vagy kicserélését kérheti a gyártótól (vagy forgalmazótól). A termék akkor minősül hibásnak, ha nem felel meg a forgalomba hozatalakor érvényes minőségi követelményeknek, vagy nem rendelkezik a gyártó által adott leírásban szereplő tulajdonságokkal. Termékszavatossági igényt a termék gyártója vagy forgalmazója ellen lehet benyújtani, két éven belül a termék gyártó általi forgalomba hozatalától számítva. E határidő elteltével e jogosultság elvész. Termékszavatosság esetén a gyártó (forgalmazó) csak akkor mentesül a felelősség alól, ha bizonyítani tudja, hogy:
a) a terméket nem üzleti tevékenysége körében gyártotta vagy forgalmazta;
b) a hiba az akkor hatályos tudományos és technikai ismeretek szerint nem volt felismerhető; vagy
c) a termék hibája jogszabály vagy kötelező hatósági előírás alkalmazásából ered.
Fontos: Ugyanazon hiba miatt a fogyasztó nem érvényesíthet párhuzamosan kellékszavatossági és termékszavatossági igényt, egyszerre csak az egyik jogcímet használhatja. Ha azonban a termékszavatossági igényét érvényesíti és a gyártó vagy forgalmazó a javítást/cserét nem tudja teljesíteni, utána visszatérhet a fogyasztó a Szolgáltatóval szembeni kellékszavatossági igény érvényesítésére.
- Jótállás (garancia): Jótállás esetén a Szolgáltató (vagy a termék gyártója) a szerződés hibátlan teljesítéséért felelősséget vállal, és a jótállási időn belül bekövetkező hiba esetén köteles helytállni (kijavítani vagy kicserélni a terméket, vagy visszatéríteni az árát). Kötelező jótállás csak bizonyos tartós fogyasztási cikkek esetén áll fenn, a vonatkozó jogszabály (151/2003. (IX.22.) Korm. rendelet) alapján – tipikusan pl. műszaki cikkek 10.000 Ft feletti értékben, háztartási gépek stb. A jelen webáruházban forgalmazott termékek (pl. szolgáltatások, digitális termékek, könyvek stb.) nem tartoznak a kötelező jótállás hatálya alá, ezért a Szolgáltató nem köteles jótállást vállalni rájuk. Önkéntes jótállást a Szolgáltató jelenleg nem biztosít, azaz a fogyasztók a kellékszavatossági jogaikat érvényesíthetik a termék hibája esetén, de azon túlmenő külön garanciát a Szolgáltató nem nyújt. (Amennyiben egy adott termékre mégis biztosítana a Szolgáltató garanciát, annak feltételeit az adott termék leírásában külön közzéteszi.)